In onze school willen wij er o.a. voor zorgen dat kinderen plezier krijgen in het lezen. We streven ernaar om het lezen, zowel het technisch als het begrijpend lezen, van onze kinderen te verbeteren. Eén van de manieren waarop wij dat doel proberen te bereiken is via het ‘tandemlezen’.
Enerzijds zet het leerlingen aan tot elkaar ondersteuning geven bij het lezen. De tandems worden gevormd met leerlingen uit het tweede en het vijfde leerjaar.
Anderzijds draait het om de samenwerking tussen de leerlingen. Om dit op een, voor beiden, aangename manier te doen, zijn er enkele aandachtspunten: een goede luisterhouding, hulp bieden, omgaan met fouten, complimentjes geven, …
In september en oktober werden de leerlingen van het vijfde leerjaar in zeven lessen voorbereid op het project:
- Les 1: Ik leer het project kennen.
- Les 2: Met een goede luisterhouding toon ik interesse.
- Les 3: Hoe start ik een leesmoment? Hoe sluit ik een leesmoment af? Hoe vul ik de leeskaart in?
- Les 4: Hoe geef ik pluimpjes? Hoe verbeter ik fouten? Help! Mag ik ook fouten maken?
- Les 5: Begrepen: zo ben ik een goede leesmakker!
- Les 6: Ik maak kennis met de tweede klas
- Les 7: Wie is nu eigenlijk mijn leesmakker?
Na de herfstvakantie vond een introductie-les plaats voor de tweede klas. Vanaf nu werken de leeskoppels aan expliciete instructie in strategieën voor begrijpend lezen. Deze strategieën worden gedurende het schooljaar telkens een aantal weken ingeoefend.
- Les 9: Voorkennis activeren: Waarover zal de les gaan? Ik snuffel en denk.
- Les 10: Voorspellend lezen: Wat zal er gebeuren? Ik voorspel.
- Les 11: Hoofdzaken onderscheiden: Waarover gaat het verhaal? Ik onthoud.
- Les 12: Woordbegrip bewaken: Welke woorden zijn moeilijk? Ik zoek en leer.
Zoals je ziet is dit geen vrijblijvend leeshalfuurtje! De kinderen zijn heel gemotiveerd gestart en wij genieten van hun enthousiasme.